Aquesta és la carta d'Anton Aubanell publicada a Federació d'entitats per a l'ensenyament de les matemàtiques a Catalunya.
Carta a qui comença en l’ofici d’ensenyar matemàtiques
Benvolgut amic, benvolguda amiga:
Estàs començant en una professió en la qual pots ser molt feliç!
Ensenyar matemàtiques pot ser una de les aventures més apassionants de
la teva vida. Tindràs el privilegi de transmetre a altres persones
alguns dels coneixements més formidables que ha creat l’ésser humà, els
ajudaràs a què descobreixin la seva bellesa interna, l’encant dels seus
reptes i la seva utilitat per analitzar, interpretar i preveure el món
que ens envolta.
Agraeixo tenir l’oportunitat d’adreçar-te aquesta carta per compartir
amb tu algunes de les coses que m’agradaria haver après (no tinc clar
d’haver-les après!) al llarg dels anys que he exercit l’ofici d’ensenyar
matemàtiques. Ja sé que unes quantes idees escrites en un paper no
poden substituir el seguit d’experiències que aniràs vivint a les aules i
que aniran construint-te com a docent, però crec que a mi m’haguessin
estat útils i desitjaria que també et fossin útils a tu. Gràcies per
dedicar-hi uns minuts a llegir-les!
A mesura que han passat els anys he anat essent més conscient que una
de les responsabilitats més grans que té un docent és administrar bé el
temps dels seus alumnes. Cada classe un grup de joves posa a les teves
mans un dels bens més valuosos que tenen: el seu temps. Aprofita’l no
per fer moltes coses sinó per fer-les molt bé!
Ben segur que hi haurà dificultats, desencisos, dubtes, pors… no tot
serà fàcil però no deixis mai que aquests mals moments et robin les
ganes d’ensenyar matemàtiques, la il·lusió per motivar als alumnes.
Mostra aquest entusiasme, per què s’encomana! Molts dies et sortirà de
dins però hi haurà dies difícils. Aquests dies també mostra’t entusiasta
i acabaràs sentint-te’n.
Intenta que la successió de classes no sigui monòtona. Particularitza
la classe. Cada dia pot ser especial: una efemèrides, una idea nova que
avui tractarem, un problema molt interessant, un material sorprenent,
una dinàmica de treball diferent… Intenta introduir canvis en les teves
classes, no reprodueixis automàticament la manera com et varen
ensenyar, experimenta possibles millores, no et conformis a fer, curs
rere curs, totes les coses de la mateixa manera, introdueix nous
recursos sense pressa però sense pausa… els teus alumnes t’ho agrairan i
tu et mantindràs professionalment jove!
Tingues en compte que cada nen o nena, noi o noia és diferent. Té el
seu caràcter, les seves aficions, el seu entorn familiar… A dins de les
teves classes no existeix això que, a vegades, s’anomena “l’alumnat”,
existeixen alumnes concrets, cadascun/a amb les seves capacitats i les
seves emocions, amb les seves pors i les seves il·lusions, amb els seus
punts forts com a estudiant i les seves dificultats… evita les
valoracions generals, intenta entendre a cadascun/a i individualitza el
tracte. Sempre t’agrairan una salutació pel passadís, una mirada
afectuosa, un cop a l’esquena, una felicitació personal o la discreció
en un avís sobre aquell aspecte que cal millorar.
Gestiona bé els errors dels teus i de les teves alumnes. Tingues en
compte que, en situació d’aprenentatge, l’error no és un fracàs sinó un
missatge que cal saber llegir per convertir-lo en una oportunitat de
millorar. Si et precipites donant a l’error d’un/a alumne/a una càrrega
molt negativa perdràs l’ocasió de treure’n profit. Ajuda a què ell/a
mateix/a el descobreixi i el corregeixi. Tu pots detectar l’error però
no oblidis que l’autèntica correcció, la que arriba al fons de
l’aprenentatge, tan sols la pot fer cada alumne/a.
I gestiona bé els teus propis errors. No existeix la classe perfecte!
Quan surtis de classe no et desesperis si no ha anat bé. Ni tot depèn
de tu, ni tot el que facis serà sempre encertat. Tots/es ens equivoquem:
tindràs una errada matemàtica o faràs un comentari inadequat o
preguntaràs a qui no hauries de preguntar o no valoraràs allò que
hauries de valorar… però aprendràs dels teus errors i, si els assumeixes
amb naturalitat,també n’aprendran els/les teus/ves alumnes.
A vegades hauràs fet tot el que has pogut (i encara una mica més!) i
després les coses no aniran com voldries, a vegades els resultats no
seran tan bons com esperaves o no t’acabaràs d’entendre amb algun/a
alumne/a, però no et desanimis fàcilment. Reflexiona, aprèn, intenta
millorar i gaudeix de totes les coses que sí surten bé, aquell
aprenentatge que ha quedat ben clar, aquells/es alumnes que mostren molt
d’interès, aquell grup que està millorant… Mai t’instal·lis en el
desànim o la queixa fàcil a curt termini però erosionant a llarg
termini (fes-ho per als teus i les teves alumnes però sobretot fes-ho
per a tu!). Cerca constantment raons per mantenir una actitud positiva,
especialment quan et costi trobar-ne!
Pel que fa a l’avaluació tingues una mirada àmplia i no prenguis com a
referència la teva experiència personal o les teves capacitats. Deixa
clares les regles de joc el primer dia i sigues coherent amb elles al
llarg del curs. Els/Les teus/ves alumnes acceptaran que siguis més dur/a
o més tou/va però no que siguis arbitrari/ària.
Coneix el currículum però no te’l prenguis com una norma tancada sinó
com una porta oberta a la innovació. Planifica, programa, però no
siguis esclau dels teus plans. Els documents poden ajudar però la
realitat és l’aula. Adapta’t, sigues flexible. Si utilitzes llibre de
text no deixis que t’ofegui i pensa que, a vegades, els llibres proposen
de fer tantes coses que no deixen temps per fer-les bé. A mi, els
primers anys, em va ser útil portar un diari on controlava el temps que
anava dedicant a cada tema i, amb un parell de línies, descrivia el que
havia fet a classe i el que havia quedat pendent per a la propera.
Procura projectar una visió aplicada i funcional de les matemàtiques
al mateix temps que ajudes a descobrir la seva bellesa intrínseca, la
seva estructura, la seva metodologia, el pensament matemàtic. Utilitza
diversos tipus de recursos i presenta o fes descobrir les idees
matemàtiques de diferents maneres. Així arribaràs als diversos estils
d’aprenentatge.
Pensa que, en gran mesura, fer matemàtiques és fer problemes, però no
vulguis fer molts problemes, a vegades és més un tema de qualitat que
de quantitat. Potser cal fer menys problemes per fer-los millor,
convidant a explicar l’enunciat, a explicitar el pla de resolució, a
contrastar opinions, a plantejar alternatives i, sobretot, donant temps
per a què cada alumne/a hi entri, el treballi, se’l faci seu. Si correm
massa podem trobar-nos explicant boniques resolucions de problemes que
l’alumne/a encara ni s’ha plantejat. Fent problemes a classe valora
molt el teu silenci per no trepitjar la feina que cal que faci
l’alumne/a . Respon a preguntes amb noves preguntes que suggereixin
direccions d’avenç però deixa que faci el seu camí. No li robis l’èxit
d’arribar a la solució amb els seus propis mitjans. I tingues en compte
que la resolució d’un problema no acaba quan s’obté la solució: convida a
analitzar al procés seguit, a buscar alternatives, a contrastar
opinions… La resolució d’un bon problema de matemàtiques a classe és una
aventura a la qual cal atorgar importància, donant-hi temps,
immergint-lo amb un clima de raonament compartit, promovent la conversa i
valorant molt la feina feta.
I, parlant de problemes… tingues en compte que, inevitablement,
algun dia hi haurà un conflicte! No pateixis! El conflicte és natural en
totes les comunitats humanes. No t’ha d’importar el conflicte, el que
t’ha d’importar és saber-lo gestionar bé: pren distància, pren-te temps,
no t’ho prenguis com un assumpte personal… No et quedis només amb la
mirada de l’alumne/a que et desafia o que et menysprea, busca la mirada
dels alumnes i de les alumnes que volen aprendre, que t’estan dient que
valoren el teu esforç… no fos que una actitud negativa t’impedís veure
moltes actituds positives.
Evita que cap alumne/a se senti exclòs/osa de les matemàtiques.
Demostra-li que tens confiança en les seves possibilitats, celebra
efusivament els seus èxits matemàtics i reconeix el seu esforç encara
que no acabi de donar fruit. No perdis cap oportunitat de felicitar en
veu alta i, quan sigui necessari, avisa o recrimina en veu baixa.
Forma’t contínuament: treballa en equip i intenta no caminar sol/a,
documenta’t, experimenta, assisteix a trobades professionals, busca
l’acompanyament d’altres docents, comenteu i reflexioneu sobre allò que
us ha funcionat i allò que no ha anat tan bé, obre les portes de la teva
classe a altres col·legues i, si tens oportunitat, assisteix a les
seves classes, escolta als teus alumnes i a les teves alumnes i llegeix
les seves cares… tot això anirà refinant i polint les teves capacitats
com a professor/a i pensa que sempre tindràs molt per aprendre i que
sovint, malgrat que hagin passat els anys, et sentiràs com un/a
professor/a novell.
I, de tant en tant, mira enrere i valora amb orgull tot el camí que
has fet, tot el que has après i tot el que has ensenyat als teus
alumnes!
Molta sort amic/amiga! Que siguis molt feliç!
Anton Aubanell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada