Ha finalitzat a Qatar l’esdeveniment WISE14 (World Innovation Summit for Education)
amb una assistència de més de 1.500 participants pertanyents als
diversos nivells dels sistemes educatius dels cinc continents: polítics,
experts en definir les polítiques educatives, centres educatius de tot
nivell, proveïdors de serveis educatius, fundacions dedicades al tema i
moltes llengües i cultures diferents.
El lema escollit per aquesta edició 2014 ja parla sol:
“Imaginar-Crear-Aprendre”, posant la creativitat al cor de l’educació.
Tres dies complerts plens de continguts per apostar per la transformació
dels sistemes educatius arreu del planeta.
Es podria afirmar que s’ha produït un gran consens general sobre el
diagnòstic, les malalties del sistema, tot i les grans diferències en
les estructures disponibles i en els recursos, i en l’evidència de que
els temps actuals precisen d’una altra preparació. L’obsolescència d’un
ensenyament fonamentat en la memorització, adquirint i acreditant
competències per a les necessitats del model econòmic hegemònic i les
necessitats productives ha de donar pas, tal i com explicava Núria Miró
del Col·legi Montserrat de Barcelona,
a una transformació focalitzada en un aprenentatge col·laboratiu que
permeti als estudiants entusiasmar-se i aprendre a crear nou
coneixement, per imaginar i somniar el que volem i per superar la
racionalitat cartesiana com a única eina per desenvolupar el pensament.
El conjunt del que ja se sap per la pedagogia, les neurociències i
altres disciplines treballant juntes, és l’evidència que podem anar més
enllà, activant moltes potencialitats dels estudiants i de les persones
en general sense deixar ningú exclòs. Avui hem d’apostar més pel que
necessitem ja, que per conservar el que tenim, l’escola tradicional.
Toni Wagner ho explicava bé dient que més enllà dels títols, la societat
i la seva activitat social i econòmica demanen persones i professionals
que sàpiguen veure a la vegada “l’arbre i el bosc”, allò “tangible
alhora que l’intangible”, capaços tots, no sols de fer quelcom bé, sinó
de dur a terme el propi projecte de vida i fer-ho sabent també com
resoldre el difícil ofici de viure.
El diagnòstic es comparteix. No tant compartides són les propostes
que s’han presentat al debat. Què fer i com fer-ho. Un dels
posicionaments més clars dels diversos ponents de notòria reputació i
prestigi internacional ha estat el de trencar barreres. L’objectiu és
construir comunitats naturals, fent partícips i responsables als entorns
propis, per tal de que prenguin responsabilitat en les prioritats dels
continguts, però especialment que treballin en provocar, afermar i
construir una alta confiabilitat entre la societat i els responsables
educatius. Només la confiança creada, s’ha dit, restablirà un consens en
fer per les necessitats d’avui i demà i no per mantenir les d’ahir.
Només, deia l’exministre francés de Cultura i Educació, Jacques Lang,
apoderant a cada una de les parts pot activar-se el nivell de
responsabilitat que permeti trobar el camí de la transformació. S’ha
dit: confiar més en el bottom-up que en el top-down.
Millor de baix a dalt que de dalt a baix. I el que està “a dalt” no sap
tot del problema, però sí que ha de saber totalment generar confiança. I
amb molt d’èmfasi ha dit amb claredat que l’educació és cultura, que la
cultura genera pensament, el pensament il·lumina l’acció i l’acció es
cimenta en la confiança. I per acabar i a preguntes dels participants,
Lang ha remarcat la importància de l’art, en tant que l’art no és un
luxe sinó una necessitat. L’art i la cultura en general obren el cor de
les persones, donen confiança i ensenyen a assumir riscos.
La pregunta que ha quedat a l’aire ha estat: Com fer de la teva i la meva creativitat, la nostra creativitat?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada