Què
significa “educar”? Què podem fer perquè aquests desconeguts que se’ns
confia a l’aula i fora d’ella millorin en alguna cosa les seves vides?”
un grapat de reflexions contra alguna de les supersticions en què es
sustenta aquest nou obscurantisme que pretén fer-se passar per “ciència
de l’educació” i que no és sinó tècnica per la domesticació d’humans.
L’autor està en immillorables condicions per executar aquesta crítica,
ja que bona part del que ens ha ofert fins ara –les compilacions “Multiculturalidad y educación” i “Pedagogía social”– l’han familiaritzat amb algun dels tòpics amb els que l’escola actual prepara per a les velles i noves formes de submissió.
Aquesta darrera aportació personal –en la línia de la seva anterior “Dar (la) palabra”–
és una reivindicació de la distància com allò que al mateix temps ens
separa i ens uneix al món, als altres i a nosaltres mateixos, donat que
és el requisit que ens fa concebibles no com a substàncies –tal i com
sostindria el dogma de la immanència dels subjectes individuals o
col·lectius– sinó com a entitats que existeixen no en relació amb els i
l’altre, sinó com aquesta mateixa relació. El que és important no està
en nosaltres, sinó entre nosaltres.
Acompanyant
al lector en el seu discórrer –discórrer: pensar, passar, parlar– un es
va adonant de fins a quin punt és veritat que de tant parlar de valors,
se’ns ha oblidat parlar de la vida, que és això que està aquí, que
transcorre al nostre voltant i ens arrossega, embastada no amb grans
principis, sinó amb tremolors i calmes, fragilitats sense identitat,
esdevenirs mínims en els quals ens va i se’ns en va l’existència, en tot
el que passa, ens passa i ens traspassa. Els ensenyem a ells i a elles
que repeteixin de memòria els nous catecismes, però hem expulsat de
l’aula qualsevol cosa que s’assembli a una educació en passions, aquesta
matèria primera de la qual depèn qualsevol transformació pròpia i del
món. Els ensenyem, com sempre, a obeir, però ni tan sols a mirar, i molt
menys a tancar els ulls. Elogi, doncs, a les distàncies. Perquè, per a
què estan les distàncies, sinó per recórrer-les?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada