diumenge, 23 de novembre del 2014

Ni-nis i mercantilització d el'educació

El Periscopi. Article de Rafel Borràs

Amb una periodicitat quadrimestral la  Direcció General d'Economia i Estadística de la Conselleria d'Economia i Competitivitat del Govern de les Illes Balears publica la Revista de Conjuntura Econòmica. S'acaba de publicar el número de novembre (disponible clicant aquí). És un document prou important d'anàlisi de la conjuntura illenca en matèria d'economia i laboral. Però, no s'enganyin, les dades de les estadístiques oficials, algunes poc explicades, van acompanyades del discurs oficial governamental.

No obstant això, aquesta publicació manté un molt bon costum: A cada número s'inclou una monografia signada per persones expertes en el tema que es tracta i, gairebé sempre, solen ser molt recomanables. El darrer número de la Revista de Conjuntura Econòmica no és una excepció. A partir de la pàgina 84, Laura Alomar Llorente i Maria del Mar Ribas Mas, ambdues tècniques de l'Observatori del Treball de les Illes Balears, ens ofereixen una interessantíssima monografia titulada “Els joves a les Illes Balears. Els joves que ni estudien ni treballen (2013)”.

Us faig cinc cèntims de les conclusions: 1.- Sembla que, encara que a molta distància de la mitjana europea i dels objectius marcats en l'estratègia Europa 2020, els indicadors educatius han millorat en el conjunt d'Espanya i també a les Illes Balears en els darrers anys. 2.- Es registra un percentatge molt baix de població amb estudis intermedis i sobretot de formació professional.3.- Hi ha molts joves que estan sovint sobrequalificats per desenvolupar les feines que ofereix el mercat de treball, que es caracteritza per una estructura productiva orientada a sectors de baixa qualificació. I 4.- El nombre de persones joves menors de 25 anys que ni estudien ni treballen ni reben cap tipus de formació s'ha incrementat de forma significativa en els darrers vuit anys, amb més intensitat a Espanya i a les Illes Balears que en el conjunt de la Unió Europea.

Arribats a aquest punt em deman: Si resulta que els indicadors educatius han millorat, que cal potenciar la FP, que tenim problemes de “sobrequalificació” i un preocupant nombre de persones menors de 25 ni-ni-nis (ni treballen, ni estudien ni es formen), pot ser que el que hauria de modificar-se és el model econòmic i “austericidi austericidi  públic”, i  no tant  les lleis educatives.

Tanmateix cada dia està més clar que la “Llei Wert” (la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa -LOMQE-) és un molt estudiat artefacte de segregació i de mercantilització de l'ensenyament. En aquest sentit -encara que sigui una cita un poc llarga- em sembla pertinentment fer esment a les paraules que el professor de ciències de l'educació a l'Université du Québec à Montréal(UQAM), Normand Baillargeon, diu en el documental L'ENCERCLEMENT:

“Entonces la educación se desvía de la ciudadanía, del bien común hacia los intereses de las empresas privadas que se apoderan de la educación. No es lo mismo pensar el mundo desde de vista de la cultura que pensarlo desde el punto de vista de lo que ofrece tal empresa. Este elemento siempre está presente. Apropiación de un mercado, del cerebro, de los niños, y preparación de mano de obra. La educación, cada vez más, en la perspectiva que describo va a perder sus demás funciones de preparación para la vida cívica, de apertura al mundo, de puro placer del entendimiento y del saber para orientarse hacia el avasallamiento del mercado, la preparación de los sujetos educados para funciones económicas. La educación se convertirá en el preludio de la vida mercantil, del empleo.”

Bé comú o societat totalment mercantilitzada. Això és el que està en joc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada