Aprendre és una actitud, no una professió. Per
aprendre cal alguna cosa més que l’obligació de fer-ho. Desplegar la
capacitat d’aprendre, implica desenvolupar una actitud oberta per
descobrir, conèixer, experimentar, afrontar o resoldre.
Una formació adient en l’escola d’avui
requereix incorporar metodologies que icrementin la implicació de
l’alumnat en el procés d’aprenentatge. Tots els mestres hem contemplat
en infinites ocasions com els nens i nenes d’educació infantil desborden
interessos i interrogants que frisen per resoldre. Una actitud que
malauradement perden amb l’edat. En moltes ocasions el propi sistema
s’ha recolzat amb l’argument de l’edat com a resposta a la desmotivació i
implicació en el propi aprenentatge. Malauradament l’educació recent ha
donat poca rellevància al pensament creatiu i ha promogut una formació
més aviat homogènia i curricular. Avui hi ha un concens força
generalitzat amb la necessitat de dissenyar models que indueixin a
l’alumnat a formar part del seu propi procés d’aprenentatge, aprenent
d’allò que volen aprendre. En aquest sentit, em sembla que la capacitat
dels docents per promoure uns aprenentatges contextualitzats amb la
realitat, i que promoguin una transferència d’allò que aprenen a la vida
real, és l’element clau en la relació entre l’ensenyament i
l’aprenentatge.
De fet, tu mateix que estàs llegint
aquesta entrada al meu bloc, comparteixes amb mi, de forma virtual, una
voluntat per saber, descobri i continunar construint coneixement. Espero
que en cap cas ningú t’hagi obligat a analitzar aquesta entrada del
bloc, sinó que sigui fruit del propi interès de saber més sobre
educació. Aquest és la mateixa idea, que al meu entendre, cal
desenvolupar en els nostres alumnes. Una actitud per aprendre, com diu
Valerie Hannon a qualsevol lloc i en qualsevol moment.
En aquest vídeo de Valerie Hannon,
directora dels serveis de consultoria en «Learning Futures» i «Learning
Frontiers» (Global Education Leaders’ Program) presenta alguns estudis i
reflexions sobra aquesta importància de la implicació en el procés
d’aprenentatge.
(Debat educació Fundació Bofill)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada