diumenge, 23 de novembre del 2014

La implicació, el gran repte de l'educació del segle XXI

Aricle de Jordi Musons, director de Sadako

Aprendre és una actitud, no una professió. Per aprendre cal alguna cosa més que l’obligació de fer-ho. Desplegar la capacitat d’aprendre, implica desenvolupar una actitud oberta per descobrir, conèixer, experimentar, afrontar o resoldre.
Una formació adient en l’escola d’avui requereix incorporar metodologies que icrementin la implicació de l’alumnat en el procés d’aprenentatge. Tots els mestres hem contemplat en infinites ocasions com els nens i nenes d’educació infantil desborden interessos i interrogants que frisen per resoldre. Una actitud que malauradement perden amb l’edat. En moltes ocasions el propi sistema s’ha recolzat amb l’argument de l’edat com a resposta a la desmotivació i implicació en el propi aprenentatge. Malauradament l’educació recent ha donat poca rellevància al pensament creatiu i ha promogut una formació més aviat homogènia i curricular. Avui hi ha un concens força generalitzat amb la necessitat de dissenyar models que indueixin a l’alumnat a formar part del seu propi procés d’aprenentatge, aprenent d’allò que volen aprendre.  En aquest sentit, em sembla que la capacitat dels docents per promoure uns aprenentatges contextualitzats amb la realitat, i que promoguin una transferència d’allò que aprenen a la vida real, és l’element clau en la relació entre l’ensenyament i l’aprenentatge.
De fet, tu mateix que estàs llegint aquesta entrada al meu bloc, comparteixes amb mi, de forma virtual, una voluntat per saber, descobri i continunar construint coneixement. Espero que en cap cas ningú t’hagi obligat a analitzar aquesta entrada del bloc,  sinó que sigui fruit del propi interès de saber més sobre educació. Aquest és la mateixa idea, que al meu entendre, cal desenvolupar en els nostres alumnes. Una actitud per aprendre, com diu Valerie Hannon a qualsevol lloc i en qualsevol moment.
En aquest vídeo de Valerie Hannon, directora dels serveis de consultoria en «Learning Futures» i «Learning Frontiers» (Global Education Leaders’ Program) presenta alguns estudis i reflexions sobra aquesta importància de la implicació en el procés d’aprenentatge.

(Debat educació Fundació Bofill)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada