Irene Rigau: "Tinc la
sensació que s'està imposant a Catalunya per via judicial el model que el PP
està imposant al País Valencià i les Illes Balears"
- La titular
d’Ensenyament ha valorat la interlocutòria del Tribunal Superior de
Justícia de Catalunya que obliga a fixar el 25% de l’horari lectiu en
castellà en 5 casos concrets
- Rigau ha
defensat que és en el marc de l’autonomia de centre, i d’acord amb
l’entorn sociolingüístic, quan es decideix el percentatge a impartir en
una llengua diferent al català
- “Es
absolutament incompressible pels pares, pels centres i pel sistema
estendre a tot el grup classe la petició d’una família sense atendre el
que vol la resta de l’aula. És una situació inimaginable, un xoc que
sempre hem volgut evitar als centres”
- “Això no
és un servei a la carta, és un model amb una etapa obligatòria, una durada
obligatòria i una llengua pròpia que garanteix l’ús del castellà, que no
és residual a les escoles”
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat aquesta tarda que
“tinc la sensació que s’està imposant a Catalunya per via judicial el model que
el PP està imposant al País Valencià i les Illes Balears". Rigau ha fet
aquestes declaracions en relació a la interlocutòria del Tribunal Superior de
Justícia de Catalunya (TSJC), que obliga a la Generalitat a fixar el 25% de
l’horari lectiu en llengua castellana en 5 casos particulars. La consellera ha
explicat que la resolució del tribunal és recurrible i ha avançat que el
departament d’Ensenyament recorrerà.
La consellera ha analitzat la sentència des del punt de vista judicial,
pedagògic, i polític. Jurídicament, ha assegurat que “costa d’entendre que no
s’hagi esperat a la resolució del Tribunal Constitucional. Hem interposat
recursos d’empara al TC denunciant l’extralimitació del Tribunal Suprem, que ha
de fer complir les lleis, no canviar-les. I nosaltres tenim les lleis del
Parlament de Catalunya”. En aquest sentit, ha reiterat que “es fa difícil
entendre que es vulgui obligar als centres i als directors a incomplir la LEC i
el seu desplegament, perquè la LEC és vigent”.
Des d’un punt de vista pedagògic, Rigau ha posat de manifest que aquesta
interlocutòria suposaria canviar la manera de treballar dels centres i
implicaria un trasbals que pot afectar al clima en les aules. Rigau també ha
exposat que la interlocutòria suposa un menysteniment a les famílies de la
resta dels alumnes catalans. “És absolutament incompressible pels pares,
pels centres i pel sistema estendre a tot el grup classe la petició d’una família
sense atendre el que vol la resta de l’aula. És una situació inimaginable, un
xoc que sempre hem volgut evitar als centres”.
La titular d’Ensenyament ha recordat que el percentatge per impartir
ensenyaments en llengua diferent al català es decideix en el marc de
l’autonomia de centre, i d’acord amb l’entorn sociolingüístic de cada centre.
També ha destacat que el dia a dia dels centres es vinculen al projecte
educatiu del centre, que alhora està aprovat pel consell escolar de cada
centre: “Com podem alterar el projecte lingüístic del centre, que ha estat el
referent per les famílies que ho han demanat, i a més a meitat de curs?. No hi
ha coherència ni bondat, és una alteració de l’ordre”.
Irene Rigau ha declarat que es tracta de cinc casos particulars on el
Departament d’Ensenyament ja està executant les sentències de forma individual.
I ha avançat que és la primera vegada que es requereix a les direccions dels
centres educatius que apliquin les resolucions. Aquest fet, ha exposat,
obligaria a les direccions a modificar la normativa de funcionament i gestió
dels centres, fet que suposaria no complir la normativa vigent en aquest
sentit: “Per primera vegada l’obligació d’executar una resolució no s’adreça al
responsable del Departament d'Ensenyament, sinó al centre, fet que posa als
centres en una situació particular, ja que aquests apliquen una normativa de
funcionament i organització que marca el Departament”.
Rigau ha recordat que totes les sentències judicials que fins aquest moment
s’han transmès a la Generalitat reflectien que és l’administració qui ha de
fixar el percentatge d’ús de la llengua, i no com fa ara el TSJC. El
Departament d'Ensenyament ha defensat en nombroses ocasions el dret de
l’administració de fixar el percentatge d’ús de les llengües. La consellera ha
remarcat que “no es pot judicialitzar l’ensenyament”, i ha assegurat que “això
no és un servei a la carta, és un model amb una etapa obligatòria, una durada
obligatòria i una llengua pròpia que garanteix l’ús del castellà que no és residual
a les escoles”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada