diumenge, 2 de febrer del 2014

Filosofia i educació en valors

Article grup IREF

Ara és l’hora dels valors, segons el Sr. Wert. Com si cop d’efecte, amb una
signatura escombrem la ciutadania i la civilitat. Com si durant aquests anys la
matèria de ciutadania no tractés de valors!. Ara amb una majoria absoluta
confortable desafiem Europa i imposem els valors.

A cada ventada electoral els ciutadans ens hem d’acomodar a les inclemències
dels nous poders – parlo d’aquí i d’allà- i ara toca parlar de valors.

I els que pateixen aquesta plaga reformista i contrareformista són els
ensenyants. L’educació és com la cirereta dels governs. Si no es pot instaurar
un nou sistema educatiu no som ningú, es diuen els qui acaben de guanyar
unes eleccions. Cal deixar petjada i marejar cada quatre anys als ensenyants,
pares i mares, editors... i tota la corrua que se’n segueix. Tan se val el que
costa, no sols econòmicament, també en salut, malts de cap i problemes
d’adaptació per adults i infants.

Però no ens agafa desprevinguts, des de sempre hem educat em valors.
Probablement no professem els mateixos que predica el Sr. Wert ni els hem
tractat de la manera que ell pretén inculcar-los, però sempre hem treballat a
través i a partir de valors fonamentals.

 I és que com és ben sabut Filosofia 3/18 és un projecte sobre valors. Un
projecte que practica valors, no només en parla sinó que els fa efectius ja que
la seva metodologia dialògica és, en si mateixa una pràctica de la tolerància, el
pluralisme, respecte i convivència.

Com enfocament per a l'educació en valors, l'atractiu de Filosofia 3/18 és
triple:

1. Els infants i joves es familiaritzen amb conceptes clau sobre valors i
aprenen la forma d'aclarir-los, de proporcionar justificació de les seves
creences, de fa distincions i descobrir suposicions. Aprenen a imaginar
© Irene de Puig – GrupIREF - 2014 Educació en valors
les conseqüències d'escenaris hipotètics, considerar interpretacions
alternatives, i produir exemples i contraexemples. En la pròpia pràctica
del diàleg els infants comprenen que certs valors intel·lectuals - com la
consistència lògica i la pertinència de les raons - són crucials per a
l'avaluació imparcial dels arguments.

2. Ofereix un mètode provat per involucrar els nens en la investigació de
les qüestions centrals relatives als drets i valors. Ajuda als nens a
desenvolupar una comprensió crítica dels conceptes, i estimula la
capacitat de prendre decisions raonades i ètiques i informades sobre
qüestions cabdals per la consecució d’una personalitat ètica.

3. Permet als nens i joves a participar com a ciutadans responsables en
una comunitat democràtica. Cultiva les actituds, els comportaments i les
habilitats que necessiten per tal d'expressar les seves idees en públic,
escoltar obertament a altres punts de vista, i resoldre les diferències de
manera raonable.


Gràcies a la creació d’una comunitat de recerca que es forma a partir de la
conversa i del diàleg, s’aconsegueix millorar les capacitats cognitives, de
desenvolupament afectiu social i la formació de criteris de caràcter ètic per
avaluar els comportaments propis i els derivats de la interacció social.

La comunitat de recerca és una comunitat pluralista i democràtica basada en
els principis de participació, deliberació, el respecte mutu i la tolerància. A
mesura que desenvolupa, la comunitat esdevé cada vegada més autònoma, de
manera que el facilitador intervé amb menys freqüència i els nens es fan més
competents en la regulació del diàleg.

Participar en una comunitat d'investigació ofereix als infants i joves una
manera significativa per exercir els seus drets a la llibertat de pensament i
d'expressió, així com el seu dret a desenvolupar el seu judici individual i el
sentit de responsabilitat moral i social.

© Irene de Puig – GrupIREF - 2014 Educació en valors
© Irene de Puig – GrupIREF - 2014
A més, la comunitat de recerca prepara els nens per a la ciutadania activa de
múltiples maneres. Els ofereix l'oportunitat d'experimentar una veritable
participació ciutadana, a petita escala, dins del seu grup de classe. A l’aula es
conreen habilitats i disposicions que necessiten per expressar les seves
opinions públicament. Aprenen a negociar significats i poden no estar d'acord
amb els altres sense recórrer a atacs personals. S’exerciten a reflexionar
críticament sobre problemes socials reals. I se'ls prepara per participar de
manera significativa - tot i que encara és molt jove - en la presa de decisions
democràtica, la participació comunitària, la consulta i l'autodefensa.

En l'àmbit del desenvolupament personal, ajuda a l'autoconeixement,
l'autoestima, l'autonomia del pensament, la comprensió crítica de les normes
de convivència, el respecte i tolerància, la capacitat de diàleg i de participació
democràtica, el reconeixement als valors de la dignitat humana, el compromís
amb l’entorn natural i social, i a la capacitat d'autoregulació de la conducta.


En definitiva, el projecte Filosofia 3/18 afavoreix reflexió i desenvolupament de
criteris ètics, orientats al procés de creixement personal d'infants i joves.

* * *

El Butlletí Filosofia 3/18 nº 98 està dedicat a l’educació en valors amb
propostes concretes per enforcar aquesta matèria a primària des dels propis
manuals de Filosofia 3/18.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada