Diari ARA
Fa 50 anys que es dedica a l'educació i explica, sense
sorprendre's, que encara aprèn coses. És assessor en matèria educativa
del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i ha passat per la ciutat
per fer una conferència al Museu Blau.
Com ha de ser una bona escola?
Per ser bona ha de ser per a tothom, i actualment l'escola és
obligatòria però no és per a tothom. Després de les guerres mundials i
de la dictadura espanyola les democràcies van aconseguir un gran èxit
garantint l'educació a tots els ciutadans. Tots els nens i les nenes
espanyols i italians van a escola avui, i això és un gran resultat. Però
l'escola que avui oferim a tots segueix sent per a pocs.
Per què?
La revolució ha estat només formal. Seguim
ensenyant els mateixos continguts a nens a qui no han llegit mai a
casa, que veuen hores i hores de televisió... L'escola hauria de fer-se
càrrec de les bases culturals, abans de pensar en les disciplines. Hem
de construir aquestes bases, perquè sense tenir-les els nens no
entendran res. El fracàs escolar és una conseqüència d'això, d'una
escola que no és per a ells.
Com es construeixen les bases?
Primer de tot pensant com està feta l'escola. És un lloc on tot just entrar-hi caldria començar a pensar, a escoltar, a rebre inputs
com la música, per exemple. I hi hauria d'haver experiències que ara
falten, com per exemple la lectura. Jo sóc molt partidari de llegir en
veu alta. No podem esperar que els nens comencin a llegir si no tenen
una experiència d'escoltar. L'escola hauria de transmetre als nens el
plaer de la lectura. I si llegeixen aprendran i comprendran moltes
coses.
Actualment els índexs de lectura no paren de caure.
Perquè es proposa la lectura de la pitjor
manera possible, que és desxifrar lletres, i en canvi se'ls hauria
d'oferir l'experiència d'escoltar.
Per tant, el rol del mestre hauria de ser diferent de com és ara.
Sí. S'ha de canviar la manera de rebre els
alumnes, i amb això vull dir que els mestres, normalment, volen que els
alumnes els escoltin. La proposta alternativa és que el mestre adopti
una actitud d'escoltar els alumnes, que els materials de treball a
l'escola siguin el que els alumnes portin amb ells, el seu bagatge vital
i cultural. El nostre sistema educatiu funciona pensant en el nen petit
com un ésser que no sap res i a partir dels sis anys es col·loquen els
aprenentatges importants que van arribant a mesura que els nens es fan
grans. Els mestres també funcionen així: els mestres d'infantil compten
menys, treballen més i cobren menys; això correspon a una idea antiga i
falsa del desenvolupament dels nens. Els mestres d'infantil haurien de
cobrar més que els d'universitat.
Cal tractar més bé els mestres.
Els nostres polítics no saben res de
ciència i no tenen en compte que el desenvolupament cerebral més
important es dóna quan els nens són petits. Els mestres de primària són
els que estan fent la feina més important i alhora és la que té més
riscos, perquè els danys poden ser molt greus.
¿L'educació infantil és la més important de totes?
Sí, ho diu la ciència. En el moment del
naixement i en els primers anys de vida és quan els nens aprenen les
coses més importants. I això trastorna totalment la relació que tenim
amb els nens a l'escola. Si els veiem com éssers buits els veiem com
éssers iguals, i no ho són. Però si creiem que els nens són éssers que
saben coses ens qüestionarem si podem aprofitar tota aquesta riquesa i
posar-la en moviment perquè l'aprenentatge no sigui passar del
desconegut al conegut, sinó un passatge del que sabem al que sabem
millor, aprofundint en les coses.
¿Tot això es pot aplicar en aules amb més nens, que és cap on anem?
Les aules haurien de desaparèixer, són una
estructura artificial. L'escola no hauria de tenir aules, sinó tallers i
laboratoris, i els nens s'haurien de moure i passar d'un lloc a un
altre en funció dels seus interessos. Podria haver-hi un espai per a la
ciència, un per a la lectura, un per a la música, un per a l'art. El
tema del nombre
de nens és un problema, és cert. Però és més complicat tenir un nombre
baix d'alumnes de la mateixa edat que no pas un nombre alt d'alumnes de
totes les edats. Aquest tema és clau. És necessari barrejar-los, perquè a
la vida la gent està barrejada per edats. El grup és útil i interessant
si és variat.
Quins dèficits tenim els
adults educats en aquest sistema que no tindríem si haguéssim estat
educats d'acord amb aquesta proposta?
El
gran dèficit és que hem hagut d'aprendre-ho tot després de l'escola,
gairebé res del que vam aprendre allà va resultar útil per viure. Cada
un de nosaltres té un àmbit potencial d'excel·lència. I el paper de
l'educació hauria de ser buscar-lo, identificar-lo, ajudar la persona a
reconèixer-lo i valorar-lo, desenvolupar-lo tant com sigui possible.
Així les persones estarien satisfetes i serien felices, i això és el que
hauria de ser l'objectiu de tots els nostres projectes de vida. Així
també es més fàcil trobar feina, i en aquests moments és molt important,
perquè per als millors hi ha feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada