dimarts, 22 d’octubre del 2013

SOMESCOLA i la LOMQE

Somescola.cat, com a coordinadora d’entitats que defensa l’escola catalana i el català com a llengua d’aprenentatge, analitza des d’aquesta perspectiva la nova llei d’educació, LOMQE, i declara que ens trobem davant una llei retrògrada, reaccionària i centralista que vol esborrar l’experiència de més de 30 anys d’escola democràtica i catalana.

AFIRMEM
• Que, des de la Sentència del Tribunal Constitucional contra l'Estatut de fa tres anys, la continuïtat del nostre sistema educatiu, amb el català com a llengua vehicular dels aprenentatges, s'ha vist amenaçada. Primer per les sentències de diferents tribunals i, ara, amb l'aprovació de la Llei Wert pel Congrés dels Diputats, feta sense cap altre suport que la majoria absoluta del PP.
• Que l'objectiu de la Llei Wert és anul•lar els programes d'immersió de les nostres escoles, menystenir les competències que en matèria educativa té la Generalitat, controlar els continguts curriculars per recentralitzar l'educació i mantenir el control de l'avaluació per part del govern de l'Estat.
• Que Somescola.cat parteix de la convicció que el model d’escola catalana en llengua i continguts és un model d'èxit, que ha permès la cohesió social i el coneixement i l'ús del català i del castellà per part de l'alumnat.
• Que la Llei Wert representa un atac global contra la llengua catalana a tots els territoris on és llengua pròpia i, per aquest motiu, Somescola.cat estarà al costat dels docents i els pares d'arreu on la imposició d'un govern posi en perill el model educatiu que s'ha aplicat fins ara, amb el català com a llengua vehicular dels aprenentatges.

DENUNCIEM
• Que la LOMQE és una llei amb una concepció centralista que vol unificar sota la base de l'homogeneïtzació; que no suma, sinó que imposa i anul•la allò que no assumeix com a propi. Considera el castellà com a única llengua obligatòria i les altres llengües, com a secundàries. La idea fonamental és la supremacia del castellà com a llengua de rang superior que s'ha d'imposar en l'espai públic i en els usos administratius.
• Que el menyspreu de la LOMQE cap a les llengües altres del castellà queda palès en el fet que no anomena pel seu nom “les altres” llengües diferents del castellà. El compromís de la LOMQE és únicament amb el castellà com a llengua vehicular i troncal, mentre que les llengües “cooficials” són una qüestió que s'ha d'atendre des de les administracions educatives que les tinguin, segons la seva voluntat i sempre partint de considerar el castellà com a llengua vehicular i d'obligat coneixement i ús. L'Estat es desentén de les seves obligacions amb cap altra llengua que no sigui la castellana i, quan la LOMQE parla de bilingüisme o de plurilingüisme, sempre ho fa des de la perspectiva de les llengües estrangeres.
• Que el cas de Catalunya, amb una història de més de trenta anys d’escolarització universal en català i de consens social i educatiu al voltant del model lingüístic escolar que tenim, és vist com una anomalia que planteja una gran desconfiança des del punt de vista de la capacitat de poder aplicar els preceptes del govern de l’Estat. És per això que la llei dedica un apartat addicional a establir garanties per al castellà com a llengua vehicular, pel damunt de les competències de la nostra administració educativa.

EN CONSEQÜÈNCIA
La llei Wert no resol cap dels problemes que té plantejats l’educació en aquests moments, tot al contrari, en crea de nous. Estem convençuts que el seu intent d’implantació crearà tensions i problemes als centres educatius i al Govern de la Generalitat.
Per aquest motiu, Somescola.cat reitera el seu compromís a liderar l’oposició contra la reforma educativa que ens imposen, donar suport a les actituds decidides de no aplicació d’aquesta llei i treballar en totes aquelles accions que la comunitat educativa emprengui per mantenir el funcionament del model propi de Catalunya.
Demanem al nostre Govern que continuï blindant l'escola catalana i els seus docents, esgotant les vies judicials, defensant les competències educatives de Catalunya i els marcs legals dels que ens hem dotat.
Finalment, considerem oportú adreçar-nos als estaments europeus que coordinen i avaluen les diferents polítiques educatives per explicar-los els motius de les nostres reivindicacions en relació amb la LOMQE i el perquè del nostre rebuig a aquesta Llei.

NO A LA LOMQE!
Per un país de tots, l’escola en català!

Octubre de 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada