Somescola.cat, com a coordinadora d’entitats que defensa l’escola
catalana i el català com a llengua d’aprenentatge, analitza des
d’aquesta perspectiva la nova llei d’educació, LOMQE, i declara que ens
trobem davant una llei retrògrada, reaccionària i centralista que vol
esborrar l’experiència de més de 30 anys d’escola democràtica i
catalana.
AFIRMEM
• Que, des de la Sentència del Tribunal Constitucional contra
l'Estatut de fa tres anys, la continuïtat del nostre sistema educatiu,
amb el català com a llengua vehicular dels aprenentatges, s'ha vist
amenaçada. Primer per les sentències de diferents tribunals i, ara, amb
l'aprovació de la Llei Wert pel Congrés dels Diputats, feta sense cap
altre suport que la majoria absoluta del PP.
• Que l'objectiu de la Llei Wert és anul•lar els programes d'immersió
de les nostres escoles, menystenir les competències que en matèria
educativa té la Generalitat, controlar els continguts curriculars per
recentralitzar l'educació i mantenir el control de l'avaluació per part
del govern de l'Estat.
• Que Somescola.cat parteix de la convicció que el model d’escola
catalana en llengua i continguts és un model d'èxit, que ha permès la
cohesió social i el coneixement i l'ús del català i del castellà per
part de l'alumnat.
• Que la Llei Wert representa un atac global contra la llengua
catalana a tots els territoris on és llengua pròpia i, per aquest motiu,
Somescola.cat estarà al costat dels docents i els pares d'arreu on la
imposició d'un govern posi en perill el model educatiu que s'ha aplicat
fins ara, amb el català com a llengua vehicular dels aprenentatges.
DENUNCIEM
• Que la LOMQE és una llei amb una concepció centralista que vol
unificar sota la base de l'homogeneïtzació; que no suma, sinó que imposa
i anul•la allò que no assumeix com a propi. Considera el castellà com a
única llengua obligatòria i les altres llengües, com a secundàries. La
idea fonamental és la supremacia del castellà com a llengua de rang
superior que s'ha d'imposar en l'espai públic i en els usos
administratius.
• Que el menyspreu de la LOMQE cap a les llengües altres del castellà
queda palès en el fet que no anomena pel seu nom “les altres” llengües
diferents del castellà. El compromís de la LOMQE és únicament amb el
castellà com a llengua vehicular i troncal, mentre que les llengües
“cooficials” són una qüestió que s'ha d'atendre des de les
administracions educatives que les tinguin, segons la seva voluntat i
sempre partint de considerar el castellà com a llengua vehicular i
d'obligat coneixement i ús. L'Estat es desentén de les seves obligacions
amb cap altra llengua que no sigui la castellana i, quan la LOMQE parla
de bilingüisme o de plurilingüisme, sempre ho fa des de la perspectiva
de les llengües estrangeres.
• Que el cas de Catalunya, amb una història de més de trenta anys
d’escolarització universal en català i de consens social i educatiu al
voltant del model lingüístic escolar que tenim, és vist com una anomalia
que planteja una gran desconfiança des del punt de vista de la
capacitat de poder aplicar els preceptes del govern de l’Estat. És per
això que la llei dedica un apartat addicional a establir garanties per
al castellà com a llengua vehicular, pel damunt de les competències de
la nostra administració educativa.
EN CONSEQÜÈNCIA
La llei Wert no resol cap dels problemes que té plantejats l’educació
en aquests moments, tot al contrari, en crea de nous. Estem convençuts
que el seu intent d’implantació crearà tensions i problemes als centres
educatius i al Govern de la Generalitat.
Per aquest motiu, Somescola.cat reitera el seu compromís a liderar
l’oposició contra la reforma educativa que ens imposen, donar suport a
les actituds decidides de no aplicació d’aquesta llei i treballar en
totes aquelles accions que la comunitat educativa emprengui per mantenir
el funcionament del model propi de Catalunya.
Demanem al nostre Govern que continuï blindant l'escola catalana i
els seus docents, esgotant les vies judicials, defensant les
competències educatives de Catalunya i els marcs legals dels que ens hem
dotat.
Finalment, considerem oportú adreçar-nos als estaments europeus que
coordinen i avaluen les diferents polítiques educatives per explicar-los
els motius de les nostres reivindicacions en relació amb la LOMQE i el
perquè del nostre rebuig a aquesta Llei.
NO A LA LOMQE!
Per un país de tots, l’escola en català!
Octubre de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada