divendres, 1 de maig del 2015

Educació inclusiva

Article de Carlos Sánchez-Valverde a Educació Post 2015

Per Carlos Sánchez-Valverde, educador social vinculat a l’àmbit de la infància i l’adolescència; doctor en Pedagogia i professor a la Universitat de Barcelona

.- Per a tenir un caràcter inclusiu, l’educació he de posar la prioritat en les persones, com a ciutadans de drets plens, cadascun amb “habilitats diverses”. Cal superar els encàrrecs de gestió poblacional que porten, per exemple, a considerar els educadors com a “agents de l’autoritat”.
.- Cal una nova cultura col·laborativa, davant funcionaments corporatius, des d’un treball coordinat en xarxes socials i professionals que donin sortida a les noves necessitats socials amb discursos, respostes i professions més polivalents.
.- És urgent recuperar els rols i els continguts educatius de la família, el grup, la comunitat, etc. L’educació no s’esgota a l’escola, ni l’ensenyament és el seu únic escenari. Cal repensar els encàrrecs que s’esperen de cada institució i la seva funció en relació als valors, habilitats, aprenentatges, etc. fugint de plantejaments reduccionistes que acaben assignant-ho tot a l’escola.
.- Hem d’aplicar en el dia a dia una comprensió de la diversitat com a manifestació individual, social i cultural, consubstancial al fet humà, superant el caràcter estigmatitzador i l’etiquetatge que comporta parlar de diferència, que acaba generant categories de desiguals.
.- Cal ser curosos amb les noves manifestacions de l’higienisme-sanitari que provoca l’increment de la medicalització dels nostres infants. Hem d’incorporar també en el nostre treball les diversitats conductuals i les problemàtiques en salut mental i abordar-les des d’estratègies educatives que superin la mera administració de fàrmacs, com a única estratègia d’abordatge.
.- I hem de fer una reflexió profunda sobre la funció de les tecnologies i les pantalles, en un espai comunicatiu global i en un món en el que la transmissió dels sabers ja es fa entre iguals, horitzontalment, per a poder adaptar els funcionaments institucionals a aquest nova realitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada