diumenge, 8 de març del 2015

Escola orientadora. Joana Ferrer

L’escola inclusiva demana una escola orientadora i el desenvolupament professional del docent i del centre.

Per Joana Ferrrer i Miquel, Docent, formadora de formadors i Cap del Servei d’Orientació i Serveis Educatius de la Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat del Departament d’Ensenyament @jferrermiquel
Una escola inclusiva demana una escola orientadora que faci del projecte de vida de l’alumne, l’eix del projecte educatiu de centre (PEC) Projecte de vida entès com a autonomia de persona per construir o reconstruir la seva ciutadania, personal i formativa. Una escola orientadora construeix entorns afavoridors d’aprenentatge i mobilitza estratègies, recursos, dinàmiques, espais i temps generosos per a l’aprenentatge.
Promoure l’aprenentatge per a la implicació (vinculació) de l’alumne i promoure, d’aquesta manera, la seva formació al llarg i a l’ample de la vida. El PEC ha de respondre a aquesta creació d’aprenentatge. La incorporació de l’orientació en tota acció educativa tant sigui curricular, com organitzativa, metodològica o socialitzadora, demana donar resposta educativa a la singularitat de la persona. La diversitat és singularitat i es troba en cada persona. Educació des de la diferència i per a l’equitat. Aquest és el repte de la qualitat de l’escola del present i futur.
Per altra banda, aquest plantejament requereix promoure el desenvolupament professional del docent i del centre. L’escola orientadora requereix apoderar els docents d’eines diferents per a concretar l’acció docent. Cal desenvolupar-se cap a la figura de docent-tutor-orientador que possibilita l’aprenentatge de la matèria i del currículum sense barreres d’aprenentatge i ofereix maneres de treballar respectuoses amb els ritmes, els estils i els nivells d’aprenentatge.
Un docent-tutor-orientador que fa de la matèria curricular el pretext per a la implicació de l’alumnat i adopta un model didàctic/pedagògic capaç de propiciar en l’alumne la projecció del que està treballant. Al mateix temps, cal avançar cap al desenvolupament professional de l’escola com a unitat bàsica. L’acció educativa d’equip promou impacte, resultat educatiu. Cal construir cultura d’equip, apoderada de les eines que construeixen l’acció col·lectiva. Això demana centres amb visió formativa i innovadora capaç de generar millores en l’impacte del conjunt de les seves accions. L’escola orientadora demana mirada de curt i llarg termini construïda amb accions centrades en la creació d’aprenentatge. És tasca d’equip, de cultura de centre. El PEC, doncs, ha de donar resposta a aquesta cultura.
Comptem amb instruments científico-pedagògics que ens guien cap aquest treball. Cal incorporar-los a l’acció professional.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada