DE VEGADES ASSUMIM LES RUTINES, REPETIDES SOVINT, SENSE
PREGUNTAR-NOS PER QUÈ LES FEM. És clar que no podem estar
interrogant-nos contínuament sobre el que fem, però, algun cop, no va
malament mirar-nos-les com si ens fossin estranyes, amb la ingenuïtat de
qui s’hi acosta per primer cop i s’atreveix a preguntar per la seva raó
de ser i pel que les explica o justifica.
Ara que,
com cada setembre, milers de nois i noies tornen, en un gest mecànic de
repetició, a l’escola, no és impertinent fer-nos una pregunta
d’aquelles que descartaríem de seguida com a òbvia: què hi van a fer, a
l’escola? Per què hi van i assumim tots que hi vagin? La resposta més
evident que donaríem nosaltres -i, per descomptat, ells- és que hi van
per obligació, perquè s’hi ha d’anar. I, sens dubte, potser aquesta ha
sigut una resposta que pares i mares han donat als reticents, que segur
que n’hi ha. Però, per què s’hi ha d’anar? Per què és cosa normal
d’anar-hi? Si la filosofia ajuda, sovint, a preguntar-nos per les coses
més òbvies, pot ser bo, avui, preguntar-nos per això que sempre donem
per descomptat sense qüestionar-nos el perquè.
És
cert que en parlem contínuament, de l’educació i dels seus problemes, de
l’ensenyament i del seu paper social. I, també contínuament, en els
últims anys, assistim regularment, per sort amb una certa intermitència,
a aquestes tan cèlebres avaluacions comparatives que ens diuen com està
el nostre sistema educatiu, en algunes coses quantificables, en
comparació amb els països del nostre entorn. És cert, tanmateix, que
alguns dels primers que s’esgarrifen dels resultats, i de manera més
cridanera, acostumen a ser els mateixos que o bé en són responsables, o
bé han menystingut sistemàticament el paper de l’educació en la nostra
societat.
Però, en realitat, què hi anem a fer, a
l’escola? A aprendre? Està bé, però a aprendre què, i, en realitat, per
què hi ha alguna cosa que s’hauria d’aprendre? Preguntes com aquestes
han preocupat a molts des de fa més de dos mil anys. I, per això, encara
que algunes respostes siguin velles, va bé, de tant en tant, tornar-les
a pensar. Sèneca, que està acompanyant aquestes idees de reüll
de setembre, va dedicar una de les seves cartes a Lucili a aquestes
qüestions. I de seguida va descartar que les anomenades arts liberals
(gramàtica, matemàtiques, música...) fossin valuoses pels guanys que
proporcionen. Més aviat considerava que només eren útils en la mesura
que preparen la intel·ligència. I és que, deia, eren anomenades liberals
justament “perquè són dignes de l’home lliure”, ja que contribueixen a
la seva llibertat.
I, per això, es preguntava,
“quines d’aquestes coses aplanen el camí a la virtut?” Quina lleva la
por, quina refrena les passions, quines contribueixen a ser més honestos
i més bons? No posava en dubte l’ensenyament de la gramàtica ni de la
geometria, al contrari. Però es preguntava si freqüentar-les en
l’escola, i dedicar-hi tant de temps, ajudava a la virtut, a la vida més
recta, a l’equilibri i la solvència en les nostres valoracions. I és
clar que ho feien, deia, però de manera particular: “De què em serveix
dividir un camp en parts, si no me’l sé partir amb el meu germà? [...]
Hom m’ensenya com ho faré per no perdre res de les meves coses, però jo
voldria aprendre com ho perdria tot de bon grat”. Totes aquestes
matèries d’escola, suggeria Sèneca, no són valuoses perquè puguin
encomanar la virtut, sinó perquè preparen l’ànima a rebre-la. És una
veritat senzilla, simple, que ens recorda que l’essència de l’escola no
és, en el fons, aprendre coses, sinó arribar a ser millors: més justos i
més lliures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada