diumenge, 31 d’agost del 2014

La febre de l'emprenedoria. Article de Ramon Breu a Diari de l'Educació

La febre de l’emprenedoria

Després de patir les conseqüències d’aquesta crisi tan virulenta que ha malmès tantes energies, que ha escapçat tantes potencialitats, que ha expulsat del país a tants joves, si alguna cosa hem de fer és no voler saber res de l’avidesa individualista empresarial o emprenedora, i educar per saber treballar en col·laboració, amb consciència i responsabilitat social, en un món que només té sortida si és activament compartit.

 
En els darrers temps hem pogut veure com des de diferents àmbits educatius es plantegen iniciatives sobre l’emprenedoria, ja sigui jornades de formació, cursos o seminaris. No en va la nova llei educativa insisteix en la necessitat d’ensenyar aquesta nova disciplina. Cap inconvenient per part meva, sempre i quan aquesta formació empresarial (diguem si us plau les coses pel seu nom) vagi acompanyada de continguts de responsabilitat social.
Seria fantàstic que aquests nous emprenedors i emprenedores en embrió que tenim avui a les nostres aules, no tinguessin en el futur la temptació d’alguns vells emprenedors que s’han aprofitat de la situació econòmica actual per pagar uns sous humiliants als treballadors, per donar-los de baixa quan s’apropen les vacances, per pagar-los trenta euros per treballar en diumenge o per simular expedients de regulació d’ocupació en empreses on no calia… Que bo que seria que el país disposés d’emprenedors que no fessin negoci amb les necessitats i serveis bàsics de la societat, que no abusessin dels interessos i de les comissions bancàries o que no venguessin productes financers tòxics.
Saltaríem d’alegria si en el futur els emprenedors o empresaris tinguessin entre les seves prioritats el respecte pel medi ambient o la cura per complir escrupolosament la legislació laboral; si desterressin definitivament l’especulació i la voracitat que ens han conduït a la crisi de la nostra economia i admetessin que qui ha provocat aquesta crisi no han estat precisament els ciutadans i ciutadanes del carrer, perquè hàgim volgut estirar més el braç que la màniga.
A més, com que aquests processos de formació d’emprenedors sorgeixen del món educatiu, per què no aprofitem per educar en la cooperació? Per què no posem els valors socials i democràtics al bell mig del corpus d’aquesta assignatura? D’acord, estimulem la iniciativa i la creativitat, però no com una virtut individual sinó com a producte de la creació en grup. L’objectiu en un sistema educatiu de democràcia social que té com a horitzó la igualtat, no és arribar a promoure l’èxit individual, sinó el col·lectiu. O no?
Després de patir les conseqüències d’aquesta crisi tan virulenta que ha malmès tantes energies, que ha escapçat tantes potencialitats, que ha expulsat del país a tants joves, si alguna cosa hem de fer és no voler saber res de l’avidesa individualista empresarial o emprenedora, i educar per saber treballar en col·laboració, amb consciència i responsabilitat social, en un món que només té sortida si és activament compartit.
About Ramon Breu
Professor de Secundària, coordinador de Cinescola i autor del llibre "La pantalla infinita" de Rosa Sensat. Contact: Twitter | More Posts

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada